Naujienos - dcnegalia.lt
www.dcnegalia.lt/naujienos
Rūta Drąsutytė Čepienė,. Lietuvos žmonių su negalia sąjunga,. Vilniaus neįgaliųjų dienos centras. Fotonuotraukos Alfredo Girdziušo, profesionalaus fotografo,.
„Pati
pačiausia“ nuotrauka
Vos man įžengus į „Žinijos draugijos“ salę, kur vyko
neįgalių žmonių jungtinės fotoparodos „Proveržis“ atidarymas, mane pasitiko
jauniausia, vos penkerių sulaukusi parodos lankytoja Salvija. Ji jau buvo
spėjusi išsirinkti labiausiai patikusią vieno iš šešių autorių nuotrauką.
Joje – ramus, pūkuotas miauklys, aukštai iškeltas ant stiprios vyriškos
rankos. Kačiukas iš Rūtos Kupčinskaitės nuotraukos „Pelės dar nepuola“
Salvijai priminė jos pačios katytę Pucę. Aš taip greitai kaip Salvija „pačios
pačiausios“ nuotraukos neradau. Iš pradžių man tokios buvo keturios. Po ilgų
svarstymų pasirinkau vieną, Kristinos Briling, pavadintą „Ilgas kelias“ –
įsivaizduokite vienišą sraigelę, „kuprotą“ savo nameliu, šliaužiančią
aptrupėjusių senamiesčio plytų siena. Sraigės beviltiškai lėtos kelionės
sumūrytomis plytomis akimirka, atrodo, net ir nebuvo sustabdyta footoparato;
bežiūrint į nuotrauką, pasivaideno, kad padarėlis atkakliai juda toliau, ta
kelionė tęsiasi ir tęsis amžinai. Gyvenimas nesustoja, žmogui tapus neįgaliu
... Ar ne tokia potekstė? Paprašiau Salvijos apibūdinti jos mamai Nijolei
labiausiai patikusią nuotrauką, taigi sustojome ties Aleks Leskovskij kūriniu
„Draugai: Saulė ir Bokštas“. Prieš mūsų akis – aukštyn veržliai stiebiasi
Arkikatedros varpinės bokštas, kurio viršūnė, atrodo, siekia saulę,
pražydusia vaiskiais spindulių žiedlapiais... Nuostabu, rastas įspūdingas
rakursas kadrui atlikti.
Pavadinimas
kaip kūdikiui – vardas
Žvelgdama į parodoje eksponuojamas nuotraukas
mąsčiau, kodėl jos man kelia tokį stiprų įspūdį. Atrodo, negali atitraukti
žvilgsnio. O juk prieš mane kabančios fotografijos – mėgėjiškos, nors
suvokiu, esu įsitikinusi, kad fotografija – tai ta meno rūšis, kur riba tarp
mėgėjiškumo ir profesionalumo dažnai būna beveik ištirpusi. Pagaliau
supratau: didelė dalis fotografijos magijos glūdi tinkamame pavadinime. Taip
taip, būtent pavadinimas yra fotonuotraukos „cheminėje formulėje“ kaip vienas
iš svarbesnių komponentų. O fotoparodos autorių šešetuko Mokytojas sustiprino
mano mintį sakydamas, kad taiklus pavadinimas keliomis dešimtimis procentų
pagerina fotonuotraukos įsiminimą. Ar sunku sukurti nuotraukos pavadinimą?
Aleksej Leksovskij tvirtina, kad jis atsiranda savaime: „Reiškinys, kurį
ketinu fotografuoti, turi mane dominti, todėl koncentruotas žodinis būsimo
kadro apibūdinimas natūraliai gimsta mano galvoje. Vaizdo suvokimas ir jo
pavertimas žodžiais yra savaiminis dalykas. Fotografuodamas jau maždaug
žinau, kaip nuotrauką pavadinsiu.“ Aleksej nuotrauka, kurioje užfiksuotas
„chruščiovkės“ daugiabučio langų ir didžiulės, ką tik buvusios gyvos, dabar –
nulūžusios medžio šakos pomirtinis bučinys, pavadinta „Gamta veržiasi“.
Sukrečia mintis, kad Augalija jaučia taip pat, kaip Žmogus, ir apie savo
sąmoningą gyvumą praneša Aleksej nuotraukoje užfiksuota forma. Kito autoriaus
Mariaus Bernoto nuotrauka, pavadinta „Pataluose“, kurioje įamžinta į sausus
nukritusius lapus įsiraususi, užsimerkusi autoriaus mažametė dukrytė Neda,
gimė jam su vaikais linksmai siaučiant rudenėjančioje gamtoje. Tikra tiesa,
jaukesnį patalą, kaip nukritę auksaspalviai medžių lapai, būtų sunku ir
įsivaizduoti. Ar Rūta Kučinskaitė, fotografuodama patikusį kadrą, jaučia
būsimą nuotraukos pavadinimą? „Fotografuodama jaučiu, kaip pavadinsiu
nuotrauką. Niekada nefotografuoju veltui. Fotografuoju tai, ką šiuo momentu
išgyvenu, ir ką noriu perteikti nuotraukoje. Pavyzdžiui, lapas, įstrigęs
vielos tinkle, yra nufotografuotas tuomet, kai aš ieškojau savęs, savo
paskirties gyvenime. Tuomet man buvo labai sunku, ir aš jaučiausi kaip
įstrigęs vielos tinkle lapelis: nežinojau, kurioje pusėje norėčiau atsidurti“
– paaiškina Rūta. Atkreipkite dėmesį: visos Rūtos nuotraukos padarytos iš
neįgaliojo vežimėlyje sėdinčio žmogaus (maždaug 120 cm aukščio) perspektyvos.
Paspėliokite, ką reiškia kiti pavadinimai, pvz., Kristinos „Rudens
palikimas“, Rūtos „Amžinybės rasa“, „Senoji Pilaitė: nepaliesti
modernizacijos“, „Vienatvė“ – vienas krūmas, viena palėpė, vienas suoliukas
ir vienas rūkas, gaubiantis armiją kiparisų... Viskuo – tiek vaizdais, tiek
pavadinimais prašoma Žmogaus neskubėti, įsijausti į Gamtos apraiškos
akimirkas. „Amžina ugnis“ – aišku, ji tikrovėje seniai užgesusi, tačiau
stambiu planu užfiksuotoje akimirkoje ji išliko amžiams kaip šilumos,
ramybės, susikaupimo simbolis: „Linksmieji akmenukai“ – šventės įspūdis:
jūros vandens purslų apsupti akmenys tarytum šoka, ant vieno iš jų,
nekreipdamas dėmesio į jūros dušą, ramiai tupi stambus vandens paukštis.
Kristina, prie kurios nuotraukos „Išgyvenimas“ sustojame, sako, kad bet koks
kitas žmogus, žvelgdamas į nuotrauką, kuriai autorius įskiepijo potekstę,
matys savo temos versiją, pajus nuotrauką per savuosius išgyvenimus, mintyse
savaip pavadins. „Pasaulis vienas, bet kiekvienas į jį žiūri iš savo taško“ –
sako Kristina. Inga Subačiūtė siūlo atkreipti dėmesį į nuotrauką, pavadintą
„Kitu rakursu“ – jai ta nuotrauka atrodo stebuklinga. Iš Mariaus Bernoto
nuotraukų jai labiausiai patinka pavadinta „Aš galiu“ – nors ir surūdijusi,
tačiau stipri vinis, prieš daug dešimtmečių įkalta į senamiesčio sieną, gali
būti, kad simbolizuoja ligos pažeisto, tačiau nepalūžusio žmogaus dvasios
ilgaamžiškumą. Svetlana Rybakienė sukūrė nuotraukas „Dangaus laikrodis“ ir „Gražuolės“.
Ji tvirtina, kad pavadinimą sukuria po to, kai pamato ką tik įamžintą
vaizdą“. Nuotrauka, kurioje matome besišypsančią Svetlaną, pavadinčiau:
„Laimę sėjanti Moteris“.
Apie
save ir kitus arba kūrėjų „virtuvių“ paslaptys
Sakoma, Dievas viena ranka atima, o kita – duoda.
Tas pats ir gyvenime: užklumpa liga, prireikia neįgaliojo vežimėlio, protezų,
ramentų ar „baltųjų“ lazdelių, skirtų akliesiems, klausos aparatų, kuriais
naudojasi kurtieji ... Tampame luoši kūnu, tačiau tada stiprėja siela, prasiveržia
kūrybingumas, veriasi gebėjimai įžvelgti meno vertę, justi kūrybinio proceso
gydomąją galią.
Autoriaus Aleksej Leksovskij kūriniai išsiskiria
savo itin gilia mintimi, siužetu. Net sutrinku akimis užkliuvusi už „aštrų
kabliuką“ turinčios nuotraukos: šviežias nupjauto medžio kelmas, paties
medžio nebėra, tačiau ten, kur turėtų tysoti jo kamienas – susirietęs guli
miegantis žmogus, šalia jo – didokas darbinis agregatas. Aha, suprask,
žiūrove, kaip nori: darbininkas dirbo, dirbo ir nuvargęs krito užmigęs; o gal
nukirstas medis virto mistiniu miegančiu dvikoju padaru? Arba tiesiog
pasilinksminti mėgstantis žmogelis pavargo nuo darbo bei suvartotų „velnio
lašų“ ir užmigo netoli šviežio kelmo, o šalia ramiai užtilo pailsusi
didžiulė, neaiškios paskirties (gal šiukšlių rinkimo?) mašina... Daug peno
pamąstymams.
Pirmosios parodos nuotraukos atspindi komandos
nuotaikas: akmenys, mūrai, vielinės surūdijusios tvoros, o ten – įstrigę,
gyvybe pulsuojantys akcentai: vijoklio lapai, smulkutės pienės, kurios gyvybė
užsimezgė mūro plyšyje įstrigusiame žemės grumste, trapumas; surūdijusi,
tačiau nepalaužiamai tvirta senovinė vinis, nežinia kieno prieš daug laiko
įkalta į senovinį mūrą – visa tai deklaruoja siekį gyvuoti bet kokiomis
sąlygomis. Mano supratimu, sukurti tokius kadrus dažnai paskatina begalinis
siekis nugalėti negalią ...
Rūta Kupčiskaitė sako, kad eksponuojamose
nuotraukose atsispindi gyvenimas: rūdys, kerpės ir samanos nuotraukose dažnai
simbolizuoja negalią, ligą, niūrią nuotaiką. Kitas Rūtos rakursas – nuotrauka
„Kitu rakursu“: Arkikatedra ir netoliese – neapsakomo grožio neįgali mergina
Kristina, palikusi savo neįgaliojo vežimėlį, su fotoaparatu rankose bando
rasti optimaliausią būsimojo kadro kampą. „Ir man ta nuotrauka, kurioje
matome Kristiną ir Arkikatedrą, atrodo kaip stebuklas: paliktas neįgaliojo
vežimėlis, o iš jo išlipusi neįgali gražuolė, tarsi stebuklingai atgavusi
galimybę vaikščioti, ieško būdų kuo patraukliau nufotografuoti Dievų
šventovę“ – sako Rūta. Beje, visi parodos autoriai, paklausti apie labiausiai
sukrėtusį kolegų fotokūrinį, nurodo būtent šią Rūtos Kupčinskaitės nuotrauką.
Kristina Briling negali pasakyti, kuri jos daryta
nuotrauka jai atrodo pati geriausia: „Kiekvienas kūrinys yra savaip
patrauklus, ir man, kaip autorei, reiškia vis ką kitą. Negaliu pasakyti, kuri
kitų autorių nuotrauka man labiausiai patinka, nes seniai esu išmokusi visame
kame įžvelgti tik ką nors labai labai gero“. Kristina net neįsivaizduoja, kad
didžiausią emocinį krūvį turi nuotraukos, kuriose pavaizduota ji pati:
„Mergina iš kosmoso“, „Aelita“, „Neįveikiama mergina“... Tai aš jai suteikiau
tokius vardus. Juos išgirdusi, Kristina tik linksmai nusijuokia... Jurgita
Subačiūtė iš savo mėgiamų darbų išsirinko „Nidos vėtrungę“ – ją žavi tai,
kad pavyko išgauti senovinės ryškiaspalvės vėtrungės ir neįtikėtinai žydro
dangaus, kuris tarnauja kaip fonu, kontrastą. „Ramybės uostas“ – prieplauka,
laivas, vakarėjantis dangus ir ramut ramutėlė jūra... Mane užbūrė šios
nuotraukos kerinčiai rami nuotaika, švelniai persipynę spalvos ir atspalviai.
O pasirodo, autorė Jurgita liko šia nuotrauka nepatenkinta. Kiek
žmonių, tiek nuomonių...
Po fotokursų vieni kitų nebepaleido
Praėjusį rudenį Vilniaus neįgaliųjų dienos centre
vykę fotografų mėgėjų kursai baigėsi tuo, kad mokiniai ir mokytojas Alfredas
nebegalėjo paprastai išsiskirti. Buvo taip smagu mokytis, mokyti ir drauge
mėgautis kūryba, kad abi pusės „pasirašė“ dėl fotoparodos „Proveržis“
surengimo. Tiesa, pasirodo, mokytojas Alfredas Girdziušas į tokią „balą“,
krito nebe pirmąsyk. Profesionalus fotografas, apsigimęs pedagogas dažnai
savo mokinius priverčia nueiti iki galo – surengti parodą, įkurti kūrybinę
įmonę ir t.t. O tai dažnai reiškia kažkokios naujos kūrybinės ar net
profesinės pakopos pradžią. Nuoširdžiausius žodžius Alfredui skyrė autorė
Rūta Kupčinskaitė. Ji padėkojo Mokytojui už tai, kad mokydamas neįgalius
žmones, neišsigando jų luošumo, už tai, kad būdami su juo, mokiniai
pamiršdavo, kad yra „šiek tiek kitokie“. Parodos atidaryme dalyvavusi
Vilniaus neįgaliųjų dienos centro vadovė Nijolė Zenkevičiūtė priminė naujai
„iškeptiems“ fotografams, kad iki jų talento pripažinimo laukia dar ilgas
kelias. Ji paskatino neįgaliuosius nelaikyti fotokūrinių kompiuteriuose,
stalčiuose ar kur kitur, o siųsti jas, nesitikint atlygio, į neįgaliųjų
leidinius, tinklalapius, kur labai trūksta įdomių, prasmingų iliustracijų.
Kaip neįgalių fotografų kūrybinės iniciatyvos krikštamotė, Nijolė
pažadėjo, kad sieks pratęsti parodos „Proveržis“ gyvavimą, ją eksponuodama
įvairiuose Lietuvos miestuose ten, kur tikėtinas susidomėjimas neįgalių
žmonių kūrybiniais pasiekimais.
Rūta
Drąsutytė Čepienė, Lietuvos žmonių su negalia filialo, Vilniaus neįgaliųjų
dienos centro
socialinė
darbuotoja
|
Alfredas Girdziušas (g.1948 m. birželio 5 d. Paliesiuje, Mielagėnų sen.) – žurnalistas, fotomenininkas (LFS narys nuo 1988 m,).Lietuvos Respublikos Prezidento 1993 metų sausio 11 dienos dekretu apdovanotas Sausio 13-osios atminimo medaliu. 2005 m. lapkričio 11 d. suteiktas Meno kūrėjo statusas.Vilniaus apskrities Kultūros centro XII Rytų Lietuvos literatų organizacinis komitetas už eseistinius atsiminimus apdovanojo II laipsnio Diplomu publicistikos nominacijoje.
Ačiū Jums...
Ačiū už tai, kad apsilankėte šiame puslapyje. Malonu bus sulaukti atsiliepimų, pastabų, pageidavimų ir laiškų...
2014-03-18
Rūta Drąsutytė Čepienė. Apie fotoparodą "Proveržis"
žymės:
Alfredas Girdziušas,
fotomanas,
fotoparoda "Proveržis",
neįgalieji,
neįgaliųjų centras,
Rūta Drąsutytė Čepienė,
žinijos draugija
Užsisakykite:
Rašyti komentarus (Atom)
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą